6. slovenski kolokvij o betonih
Hidrotehnični betoni
Ljubljana, 27. maj 1999
Povzetki
Tehnologija masivnih betonov
Velimir Ukrainczyk, Građevinski fakultet u Zagrebu
V referatu so prikazane značilnosti masivnih betonov pri izgradnji
hidrotehničnih objektov. Opisani so pogoji izbora gradiv in projektiranja
sestav masivnih betonov. Tehnologija betoniranja je prikazana s primeri iz
grajenja večjega števila hidrotehničnih objektov.
Beton za hidrotehnične objekte-razvoji in usmeritve v Avstriji
Helmuth Geymayer, TVFA Technische Universität Graz, Avstrija
Referat predstavlja avstrijske izkušnje na področju gradnje velikih ločnih
pregrad z masivnimi betoni ter nove razvoje in usmeritve na področju betonske
tehnologije za gradnjo hidrotehničnih konstrukcij v širšem smislu.
Cementi za masivne betone z nizko toploto hidratacije
Lojzka Reščič in Tatjana Pešič, Salonit Anhovo, gradbeni
materiali, d.d., Anhovo
V prispevku v kratkem predstavljamo cemente z nizko toploto hidratacije za
masivne betone in pregled zahtev standardov v Evropi in Ameriki, standarda JUS
B. C1.013, ki v Sloveniji še vedno velja, ter predloga evropskega standarda.
Predstavljamo tudi možnosti za proizvodnjo tega cementa v cementarni Salonit
Anhovo za uporabo pri planirani izgradnji savskih elektraren.
Vzroki za nastanek razpok v masivnih betonih in njihova analiza
Aljoša Šajna, IRMA Inštitut za raziskavo materialov in aplikacije,
Ljubljana in Herbert N. Linsbauer, Tehnična univerza Dunaj, Avstrija
V članku so na kratko na nekaj primerih podani vzroki za nastanek razpok v
masivnih betonih. Prikazane so osnove lomne mehanike, ki omogoča analizo
razpokanih masivnih konstrukcij. Eksperimentalno določanje LM karakteristik
masivnih betonov še vedno predstavlja določen problem. Prikazani sta dve možni
rešitvi: horizontalni cepilni preskus z zagozdama in sejalni postopek. Problem
določanja LM karakteristik masivnih betonov na odvzetih vzorcih še ni
zadovoljivo rešen.
Odpornost hidrotehničnih betonov proti obrabi
Jakob Šušteršič in Vitoslav Dobnikar, IRMA Inštitut za
raziskavo materialov in aplikacije, Ljubljana
V referatu se obravnavajo tri vrste obrab oziroma erozije betonskih površin
hidrotehničnih objektov: kemijska agresija, kavitacija in erozija-abrazija
delcev, ki jih nosi tekoča voda. Pri kemijski agresiji se na kratko podaja
informacija o površinskih poškodbah betona in njihovih vzrokih. Na kratko je
tudi opisan mehanizem kavitacije. Erozija-abrazija se opisuje na osnovi lastnih
izkušenj pri aplikacijah in pri ocenjevanju stopnje poškodovanosti. Opisana je
podvodna preskusna metoda, nekaj ugotovljenih rezultatov in korelacije med
erozijsko-abrazijsko izgubo ter ostalimi lastnostmi betona.
Vrste betonov, ki se poleg masivnih uporabljajo pri gradnji hidrotehničnih
objektov
Andrej Zajc, IRMA Inštitut za raziskavo materialov in aplikacije,
Ljubljana
Referat obravnava vrste betonov, ki so po lastnostih bolj primerni kot
masivni betoni za gradnjo posebnih delov hidrotehničnih objektov, za
vgrajevanje hidromehanske opreme ali za izvedbo popravil.
Razpoke na pregradi Modrac
Iztok Leskovar in Aljoša Šajna, IRMA Inštitut za raziskavo
materialov in aplikacije, Ljubljana ter Almas Smailbegović, Spreča, Mješovito
vodoprivredno preduzeče, Tuzla, Bosna in Hercegovina
Pregrada Modrac na reki Spreči pri Tuzli je večločna pregrada s težnostnimi
oporniki in dvema obrežnima težnostnima elementoma. Kmalu po izgradnji
pregrade v letu 1964 so se na lokih pojavile razpoke, katerih obseg in širine
se tekom eksploatacije povečujejo. V referatu so analizirani vzroki za nastanek
razpok. Prikazani so rezultati preiskav materialno tehničnega stanja objekta in
statične analize. Podana je ocena stanja in varnosti razpokane konstrukcije ter
predlog za njeno sanacijo oziroma ojačitev.
Sanacija pregrade HE Medvode
Amira Musi in Franek Banovec, GPG d.d.-Inženiring gradnje
objektov, Ljubljana ter Iztok Leskovar, IRMA, Inštitut za raziskavo
materialov in aplikacije, Ljubljana
V članku je prikazana sanacija pregradnega objekta hidroelektrarne Medvode
na reki Savi. V uvodnem delu so podani osnovni podatki o pregradi in vrsta ter
obseg poškodb na betonskih delih pregrade. V nadaljevanju so opisani postopki
in materiali, ki so se v letu 1998 uporabili pri izvedbi sanacije in zaščite
betonskih delov pregradnega objekta.
Obnova in doinstalacija HE na Soči - HE Doblar II in HE Plave II
Alida Rejec in Miran Komel, Soške elektrarne Nova Gorica
V referatu je predstavljen projekt in tehnologija izgradnje HE Plave II in HE
Doblar II na reki Soči. Opisani so posamezni objekti obeh elektrarn in
tehnologija izgradnje podvodnih predorov, katerih skupna dolžina znaša približno
10 km. Za izkop se uporablja vrtalni stroj TBM.
Predstavitev gradnje hidroelektrarn na Savi
Andrej Kryžanowski, Savske elektrarne Ljubljana, Medvode
Ideja o energetski izrabi Save sega na začetek tega stoletja, ko so bile
narejene prve študije za izgradnjo verige hidroelektrarn. Od razpoložljivega
hidropotenciala je izkoriščenih slabih 12%, kar znaša v celoti proizvedene
hidroenergije v Sloveniji 7,4%. Na Savi je aktualna izgradnja verige petnajstih
pretočnih elektrarn od Medvod do državne meje pri Mokricah in obnova in
doinstalacija obstoječih HE Medvode in HE Moste na zgornji Savi. Potrebe
elektroenergetskega sistema je proizvodnja vršne energije in povečanje
rezervne moči. Veriga HE na spodnji Savi bo obratovala v dnevnem pretočno
akumulacijskem režimu na način optimalne izrabe vodnega potenciala. Tak režim
obratovanja omogoča prilagajanje spremembam pri dnevni vršni potrošnji. Vlogo
čelnih bazenov prevzameta akumulaciji HE Mavčiče in HE Medvode, vlogo
izravnalnih bazenov pa HE Brežice in HE Mokrice. HE Moste je edina elektrarna v
Sloveniji s tedensko akumulacijo, ki omogoča proizvodnjo variabilne in
regulacijske moči, ki jo v Sloveniji primanjkuje. Doinstalirana HE Moste bo
zagotavljala okoli 10% rezervne moči v sistemu.
Prva faza obnove hidroelektrarn na Dravi - HE Dravograd, Vuzenica in
Mariborski otok
Zdravko Močnik in Ladislav Tomšič, Dravske Elektrarne
Maribor ter Ivan Martinic, Lahmeyer International, Frankfurt, Nemčija
Prva obnova hidroelektraren dravske verige je 206 milijonov nemških mark
vreden projekt, ki ga je lastnik DEM financiral v višini 40% in Evropska banka
za obnovo in razvoj v višini 60%. Potreba po obnovi in izvedbi tega programa v
osemdesetih letih je postala resničnost v letih 1993/94. Celotna obnova bo končana
v sredini leta 2000. Izvajanje projekta, nadzor, zagotavljanje kakovosti in
koordinacija ter programske aktivnosti, ki zajemajo deset dobaviteljev opreme in
dva izvajalca montažnih del, je zaupano projektnemu menagementu, ki ga tvorijo
sodelavci lastnika ob podpori svetovalnega podjetja Lahmayer International - ZR
Nemčija. Ta referat kratko predstavlja stanje obnove, organizacijo projekta,
izboljšave in druge vidike, ki bodo doseženi s tem projektom.
|