| |
4. slovenski kolokvij o betonih
Obstojnost betonov in trajnost betonskih objektov
Ljubljana, 22. maj 1997
Povzetki
Problematika propadanja betonskih objektov na cestah
Anton Šajna, Direkcija Republike Slovenije za
ceste, Ljubljana
Stanje mostov na magistralnih in regionalnih cestah v Sloveniji
Jurij Vojska, Direkcija Republike Slovenije za
ceste, Ljubljana
Stanje objektov na slovenskih cestah se iz leta v leto slabša. Predvsem
zaskrbljuje hiter propad betonskih objektov. ki so veljali za najbolj trajne. Še
kako so kaznovana eksperimentiranja z novimi nepreverjenimi detajli in sistemi.
V prihodnosti bo potrebno za odpravo poškodb nameniti bistveno več denarja, k
samemu izvajanju novih objektov in sanacijam obstoječih, pa pristopiti z
zaupanjem v strokovne izsledke in ne dovoliti pretiranih vplivov javnosti in
politike.
Propadanje betonskih objektov in njihova trajnost
Andrej Zajc, IRMA Inštitut za raziskavo materialov
in aplikacije, Ljubljana
Referat podaja problem propadanja betonskih objektov, vzroke in procese
propadanja betona in armature v njih ter načine zagotovitve njihove potrebne
trajnosti.
Strategija pregledovanja in opazovanja premostitvenih objektov
Lojze Bevc in Franc Capuder, Zavod za gradbeništvo,
Ljubljana
V članku je podan kratek opis sistema pregledovanja in opazovanja
premostitvenih objektov. Pregledovanje objektov je pomemben del v okviru sistema
upravljanja z objekti prometne infrastrukture. Rezultati pregledov služijo za
določevanje prioritete sanacije objektov kakor tudi za izboljšanje obstoječih
modelov napovedovanja preostale življenske dobe objekta, njegove varnosti in poškodovanosti.
Integralna strategija izvajanja/projektiranja za doseganje trajne življenske
dobe betonskih konstrukcij
R. N. Swamy, University of Sheffield, Sheffield,
Velika Britanija, S. Tanikawa, Toagesi Co. Ltd,
Japonska, T.
Oshiro, University of Ryukus, Japonska
Danes je splošno priznano, da je korozija kovinske armature glavni dejavnik,
ki vpliva na materialno stabilnost in konstrukcijsko integriteto betonskih
objektov. V zelo agresivnem okolju lahko degradacija materiala in oslabitev
konstrukcije, ki sta posledici korozije železa, občutno skrajšata uporabno življenjsko
dobo betonske konstrukcije, vplivata na njeno trdnost, stabilnost in varnost ter
v skrajnem primeru povzročita njeno predčasno porušitev. Namen tega referata
je ponuditi celovit pristop - globalno strategijo izvajanja/projektiranja - ki
nam bo omogočil načrtovanje novih konstrukcij z določenim trajanjem uporabne
življenjske dobe in nam hkrati omogočil podaljšanje uporabne življenjske
dobe že obstoječih, propadajočih objektov. Referat določa parametre
projektiranja, ki jih je treba izpolniti, in strategijo, ki jo je treba sprejeti
za zagotovitev dolgoročne uporabne življenjske dobe konstrukcij brez korozije,
ne glede na to ali gre za nove ali za že obstoječe, ki so poškodovane zaradi
agresije okolja ali kakih drugih vzrokov. Referatu so dodani rezultati ustreznih
preskusov.
Modeli projektiranja obstojnosti betonov
Velimir Ukrainczyk, Univerza v Zagrebu, Hrvaška
Večini problemov propadanja betonskih konstrukcij se da izogniti s
sistemskim projektiranjem obstojnosti. Za takšno projektiranje je za vsak
posamezni primer potrebno dobro poznati aktualni proces degradacije in izbrati
odgovarjajoč računski model. Model se lahko formulira s principom performansov
ali z zahtevano življensko dobo. Postopek projektiranja je lahko (1)
determinističen, (2) stohastičen ali (3) s pomočjo koeficijenta varnosti. V
tem referatu so na kratko prikazani osnovni principi projektiranja obstojnosti
in nekaj modelov za najpogostejše procese propadanja betonskih konstrukcij. V
zaključku je podana potreba za sistemsko raziskavo parametrov, ki so
karakteristični za naše podnebje.
Tehnološki postopki za proizvodnjo obstojnih betonov
Jakob Šušteršič, IRMA Inštitut za raziskavo
materialov in aplikacije, Ljubljana
V referatu se najprej obravnava mikrostruktura betona, kot osnova za
proizvodnjo obstojnih betonov. Obravnavata se najpomembnejša parametra
mikrostrukture betona: mikrostruktura cementne paste in mejne površine med zrni
agregata in strjeno cementno pasto. Tehnološki postopki za proizvodnjo
obstojnih betonov so razdeljeni na več faz, ki se jih opisuje v drugem delu
referata. Obširneje se opisuje izbor osnovnih materialov za beton, v katerem se
podajajo nekatera nova spoznanja iz tehnološkega in ekološkega vidika
proizvodnje materialov.
Zaščita vidnih in nevidnih betonskih površin
Vera Apih, Matjaž Makarovič in Mitja Žorga,
Zavod za gradbeništvo, Ljubljana
Ukrepi za zagotavljanje trajnosti betonskih konstrukcij se začnejo pri
projektiranju objekta in zaključijo z izvajanjem programa opazovanja in vzdrževanja.
Osnovni pogoj za zagotovitev trajnosti predorov in mostov so vgrajeni tesnilni
sloji (hidroizolacije). Zaščitni nanosi na površini vidnih betonov pa so
dodatni, časovno omejen ukrep, ki podaljšuje inicialno fazo korozije
armiranega betona in izboljšujejo videz objekta. Podane so vrste tesnilnih
slojev (hidroizolacij) ter vrste površinske zaščite vidnega betona in njihove
pričakovane učinkovitosti. Navedeni so pravilniki za načrtovanje, preskušanje,
vrednotenje, izvajanje in kontrolo kvalitete zaščitnih in tesnilnih slojev ter
problemi, ki nastopajo pri aplikacijah površinske zaščite betonskih
konstrukcij.
Hidroizolacije na cestnih objektih iz polimernih in polimerno modificiranih
betonov
Jadran Korla, Jakob Šušteršič in Vito Dobnikar,
IRMA Inštitut za raziskavo materialov in aplikacije, Ljubljana
Referat obravnava problematiko možnosti uporabe polimernih in polimerno
modificiranih malt in betonov za hidroizolacijske plasti na cestnih objektih.
Poleg osnov delovanja in tehnoloških prednosti uporabe polimernih in
polimeriziranih betonov ter laboratorijskih standardnih in modelnih preskusov,
je prikazan tudi primer poskusne aplikacije takšne tehnologije na mostu čez
Savo v Globokem. Glede na znane probleme, ki se pojavljajo pri klasičnih
hidroizolacijah ter glede na tako tuje kot tudi, sicer ne prebogate, domače
izkušnje, ki so bile z uspešno aplikacijo potrjene na omenjenem objektu,
ugotavljamo, da so predvsem polimerno modificirane malte in betoni lahko
ustrezna dopolnitev oziroma v nekaterih primerih tudi ustrezna zamenjava za
klasične hidroizolacije. Pri tem pa je potrebno vedno upoštevati, da je tudi
ekonomski izkoristek uporabe takšne tehnologije lahko zelo ugoden, v kolikor se
izkoristijo vse njene tehnološke prednosti. Večjo pozornost je po našem
mnenju posvetiti tudi uporabi kombinacij polimeriziranih in mikroarmiranih
betonov, saj le ti s svojimi tehničnimi značilnostmi omogočajo reševanje
tudi zelo zahtevnih tehničnih problemov, ki se lahko pojavijo pri gradnji ali
sanacijah cestnih objektov.
Lomna mehanika obrabnih slojev vozišč
Aljoša Šajna, IRMA Inštitut za raziskavo
materialov in aplikacije, Ljubljana
Življenska doba, nosilnost in uporabnost gradbene konstrukcije so v veliki
meri odvisne od pojava razpok. Lomna mehanika, prikazane so teoretične osnove,
preučuje nastanek in širjenje razpok. Cilj razvoja novih materialov ne sme
biti le povišanje trdnosti, pomembna je tudi duktilnosti materiala. Obstojnost
in uporabnost obrabnega sloja, nabolj obremenjenega dela vozišč, je odvisna od
pravilne izbire materiala, kvalitetne izvedbe in intenzivnosti eksploatacije. Na
primerih je prikazana uporabnost LM na področju problematike tlakov in obrabnih
slojev vozišč.
Sprečavanje korozije čelične armature u betonu
Marko Hranilović in Krunoslav Mavar, Institut građevinarstva
Hrvatske, Zagreb
Najveća prijetnja trajnosti armirano betonskih konstrukcije je korozija čelične
armature. Uvjeti za početak elektrokemijskog procesa korozije čelične
armature nastaju, ako karbonatizacijom betona padne pH vrijednost ispod 9,5, tj.
ako visoki alkalitet vode u porama više ne čini pasivni film ili ako je
penetracijom klorida u zonu armature prekoračen odnos hidroksilne i kloridne
koncentracije. 1,2 Ne postoji fiksna dozvoljena količina klorida u betonu,
ispod koje je rizik od korozije armature zanemariv, dapače ove granične
vrijednosti vrlo široko variraju u nacionalnim propisima pojedinih država, što
je vidljivo iz prikaza u prvom dijelu rada. U drugom dijelu rada navedene su
mjere koje mogu biti poduzete protiv korozije čelika u betonu, kod novih i
postojećih armirano betonskih konstrukcija. Mjere obuhvaćaju projektne i
izvedbene zahtjeve, te dodatne zaštite i sanacije. Od dodatnih zaštita i
sanacija navedene su samo realno izvedene u našim uvjetima.
Metode za sanacijo poškodb na armirano betonskih mostovih
Iztok Leskovar, IRMA Inštitut za raziskavo
materialov in aplikacije, Ljubljana
Na mostovih se pojavlja cela vrsta vplivov, ki bistveno zmanjšujejo trajnost
mostnih konstrukcij. Posledice teh vplivov so poškodbe, ki jih je potrebno
pravočasno in učinkovito sanirati. V referatu so podane osnovne metode za
sanacijo in zaščito betona. Opisane so tudi metode za sanacijo armirano
betonskih elementov, kjer je poleg sanacije betona potrebna tudi trajna zaščita
armature.
|